Nepál Mera Peak

Nepál je považován za ráj trekařů a horolezců. Sami si můžete zvolit obtížnost a délku pobytu tak, aby Vám vyhovovaly. Extrémní výstupy na sedmitisícovky, individuální treky bez komerce, pohodové trasy podpořené částečným nebo úplným komfortem.

mera peak_5

My jsme si vybrali poměrně známý trekový vrchol Mera Peak 6470 m n.m., je nás pět Čechů, kteří jsme se dali dohromady v cestovce Rajbas a nepálský průvodce Padam. Bezpečně s jistotou nás vede údolími i přes sedla.

Jen s mapou, bez něj, by to nebylo jednoduché. Pomáhá nám také skvěle v komunikaci s místními obyvateli. Zajišťuje nám dva nosiče. Nesou každému z nás 10 kg. S menším nákladem se nám lépe zvládají vysoké teploty v nížinách. Teplota přes den je v nízkých polohách přes 30 °C a vlhkost 100%.

mera peak 2 mera peak 8 mera peak_6

Cestu k vrcholu volíme netradiční - z vesnice Tumlingtar. Vede turisticky téměř nedotčenou oblastí. Tumlingtar (400 m) leží v idylické krajině s rýžovými políčky. Banány rostou snad u každého stavení, vodní buvoli rozvážně přežvykují a děti dělají blbiny jako všude na světě. Zkrátka, ráj na zemi. Místní nás většinou ubytují ve společném ,,podkroví“, pod střechou z igelitu, plachty či došků. O jídlo se také nemusíme starat. Všude nám rádi uvaří dal bát či upečou čapátí. Strava sice není pestrá, ale pivo si tu můžete koupi.

mera peak 1 mera peak 4 mera peak_7

S nadmořskou výškou se krajina postupně mění. Rýžová políčka a deštné pralesy přecházejí v rododendronový porost obřích stromových rozměrů, což je působivé zejména v květu na jaře.

mera peak_9

Desátý den pochodu stoupáme údolím řeky Hinku Khola, připojujeme se k obvyklé výstupové trase z Lukly na Mera Peak. Po ní jdeme až do osady Tangnag s desítkami stanů a stovkami nosičů. Cílem téměř všech zde je Mera Peak. Cestou výše si dopřejeme v Kare odpočinkový den. Je to poslední komfortní místo s lodžiemi, teplou sprchou, možností posedět večer ve vytopené místnosti. Také se tu dá levně půjčit horolezecké vybavení – mačky, cepín, úvazky, lana,… duplexové boty.

Další den už stoupáme do sedla Mera La 5 413 m. Rádi bychom zvládli výstup z Mera La na Mera Peak za jeden den. Budíček je ve 3 h, odcházíme ve 4 h. Hvězdy svítí na cestu a po hodině se rozednívá. Zimu tipujeme na -15°C, ale nefouká, podmínky jsou tak téměř ideální. Výstup, i když technicky nenáročný, nám dává pěkně zabrat. Všechny nás se stoupající výškou bolí hlava. Po sedmi hodinách stoupání jsme šťastně na vrcholu a obdivujeme neskutečné panorama s vrcholy Mt. Everestu, Makalu a Kančenčongy. Působivé jsou také desítky dalších ,,bezvýznamných“ sedmi a šesti tisícových vrcholů. Sestup je v pohodě. Po třech hodinách i s přestávkami jsme v pohodě u stanů. Cepíny, lano ani úvazky jsme nepoužili, ale byli jsme rádi, že jsme je měli sebou. Sedlo Mera La je opět zahaleno v mlze a nejlepším místem je pro nás spacák ve stanu.

mera peak_11

Můžeme se vrátit do civilizace. Jdeme tři dny po hlavní trase na Mera Peak dolů. Do Lukly, sestupujeme za mlhy a deště. Počasí se kazí natrvalo. Vzniká tak problém odletět z jednoho z nejnebezpečnějších letišť na světě. Raději třetí den čekání připlácíme za vrtulník a přesunujeme se do Káthmándú za poznáním památek královských měst v Patánu, Káthmándú...